NNinwonderland.reismee.nl

Op een onbewoond eiland met de koning van de Cook eilanden - Cook Islands

Kia Orana! (May you live on, oftewel hallo)

In een woord: WOW! Zoals Floortje Dessing al zei: Aitutaki (een van de 15 eilanden van Cook islands) heeft de mooiste lagoon van de wereld.


De zee zo blauw en helder, paars koraal, donkerblauwe zeesterren en de meest kleurrijke vissen (behalve de zwarte die mij bleef achtervolgen en me in mijn teen bleef bijten!). Is best lastig om auw te schreeuwen en te roepen 'The fish is biting me' met een snorkel in je mond. En dan krijg je als antwoord van de koning: 'Dan zal je het wel verdiend hebben' Tja, wat moet je daar nou op antwoorden?
De koning TeKing is de koning van een dorp en (waarschijnlijk door o.a. zijn bijna-doodervaring) geeft hij niet om zijn titel en ziet zichzelf meer als een zakenman die veel land heeft en o.a. bezig is met een spa op zijn onbewoond eiland te bouwen. Niet alleen de koning heeft erg droge humor, zo staat hij bekend, maar ook de andere cook eilanders hebben deze droge humor. Kom je bij de enige souvenierszaak op het eiland, net naast het enige internetcafe met 2 computers, zegt de man: Wil je local art zien? Dus ik zeg, ja hoor, maar kan niks meenemen. Pakt ie een tekening van zijn 5-jarig zoontje en zegt: ' Dit is een haai en dit was een geit, is nu een paard en dit een grote man'. Mwahahha

Nadat ik als enige persoon en dus megatoerist het eiland rondtoerde op een fiets, huurde ik de volgende dag maar een scooter. Als ze aan boetes zouden doen, had ik er vast een gehad…ze mogen 40 km/pu, maar deze kon minstens tot 70! Het hoogste percentage doden komt hier toch door vallende kokosnoten….

Je wordt hier omringd door stelletjes die op huwelijksreis zijn, of die spontaan op hun wereldreis hadden bedacht om maar te gaan trouwen en dit hier dan 3 dagen later doen. Helaas mis ik net steeds de goede party’s omdat ik van ‘t ene eiland naar ‘t andere reis. Ben uitgenodigd bij een local bday, dan een trouwerij, dan een 21e jarige bday met 200 man (ok, ‘t laatste niet, maar zou mezelf uitnodigen of party crashen, kan makkelijk met 200 man ;-). De traditie is dat dit groot wordt gevierd als het meisje nog geen kids heeft. Heeft ze ze wel, dan krijgt ze geen feest.

Had een afspraak om de “stad” in te gaan en er werd me gevraagd waar ik verbleef. Men heeft meestal geen mobiele telefoon, het eiland is zo klein en weten elkaar wel te vinden. Wat is de kleur van je huis?….Tja….ehm…weet ik veel, huis staat palen op ‘t strand?? Kwam toch goed.

Het nationale gerecht is hier Ikamata, rauwe vis met lime en kokosnootmelk. Heerlijk! Ook rauwe vis gegeten toen ik vis kocht bij de visser. Sneed een stuk van zijn net gevangen tonijn en smaakte prima. Maar wat ook een geliefd gerecht is, is …hond! Als er een hond mist en er opeens een traditionele bbq wordt gehouden (kuil in het zand), dan weet je genoeg…

Inmiddels al een aantal mensen ontmoet en ze weten me te vinden. Zou het hier ook zeker langer uithouden, net als in Tobago.

Ka Kite en Kia Manuia (Later en May good fortune shine on you)

ps Foto's van Guatamala, LA & Cook Islands volgen, gaat hier allemaal niet zo snel...

Reacties

Reacties

dewi

O mannnnnnnnnnn!!! Ik denk dat ik richting jou kom ok!!!

Pieter

Wauw!
btw ben je aan het duiken op de foto hierboven?

buur

blijf vooral je geweldige ervaringen doorgeven, dat is echt genieten

Agnes

Echt geweldig al die verhalen. De wereld lijkt ineens zo toegankelijk en dichtbij. Hoe krijg je het toch weer voor elkaar. Heeeeeel veel plezier!

Tante Lia

Hai Tash, geweldig wat je allemaal doet. Blijf wel alert!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!