NNinwonderland.reismee.nl

Blood Diamond 3 - Mozambique

Met 'Charlie' naar Mozambique

Kreeg een lift aangeboden naar Mozambique (warmer en seafood), waarom zou ik niet via Mozambique naar Tanzania gaan? Daar gaan we weer in die bus, uren en uren. Onderweg plassen? Mannen voor de bus, vrouwen achter. Bosje? Welnee, gewoon opppassen dat je niet in iemand pis staat. Met of zonder baby op je rug gebonden, net zo makkelijk. Zo broek weer optrekken en gaan (met die banaan).

Bij de couchsurfer even chillen in een jacuzzi, weer met een kat geslapen en zijn vriend en zakenpartner, de multimiljonair van de grootste snoepleverancier in Afrika ontmoet. Overal penthouses en privejet, maar beiden weinig respect voor vrouwen (al probeerden ze dat niet openlijk te uiten). Ook deed ik maar net of ik de grote plastic zak met al dat geld dat over werd geheveld niet had gezien.

Onderweg van Zimbabwe naar Mozambique heeft de couchsurfer iedereen omgekocht. Politie, douanes. Ze kenden hem ook allemaal. Gaat elke week heen en weer. Over de grens wisselden we ook nog eens van auto. 't Leek allemaal niet pluis, maar hoefde niet zo te zijn natuurlijk.

Bij een tussenstop in een hotel mensen ontmoet die in diamanten handelden. Heftig verhaal. Ik wilde het wel zien. Leek ze allemaal geen goed plan....nee inderdaad...

Wat heerlijk om de zee te zien en te voelen in Mozambique, de grote krabben waren heerlijk en hoe leuk was het niet om zelf verse oesters van de rotsen open te snijden, citroen erop te doen en zo vers als het maar kan te eten. Maar nog steeds was het 's avonds koud.

In de winter in NL glijden de kids met een sleetje de heuvel af, hier doen ze hetzelfde in de zomer, maar maken ze een sleetje van een gedroogde palmboomblad ;-p

Toen ik naar een internetcafe wilde in de straat, moest er per se een bewaker meelopen. Gewoon omdat ik het dan makkelijker kon vinden, niet omdat het gevaarlijk was zei de vrouw van het hotel. Toen ik terugwilde, vroeg de man van het internetcafe hoe ik terugging. Gewoon lopen, het is in de straat? 'Weet je ook dat dit de gevaarlijkste straat hier is? Dat er 4 berovingen/verkrachtingen in de week plaatsvinden? De buurvrouw hier pas verkracht is? Ze komen met een groep, slaan je knockout en het is klaar.' Dat allemaal in deze straat? Ok....ik ga dus niet alleen terug... Ik werd teruggebracht met zaklamp om de mamboslangen onderweg te kunnen zien! Omg, ook daar had ik niet aangedacht....

De volgende dag reed ik in diezelfde straat met de couchsurfer. Hij stopte opeens, deed z'n raam open, gaf geld aan een van de hangjongeren en schreeuwde 'bailar! Bailar!' Ik hoorde een klik en dacht dat het een grap was, hoorde iemand wel hard lachen (dacht ik), maar de jongens tegen de muur, vertrokken geen spier. Keken heeeel serieus en zag een hele enge blik in die ogen! Ik dacht ojee, waar ben ik nu in beland?! De couchsurfer stapte uit en rende achter die jongen aan en zei 'go go'. De jongen ging niet weg, zag ‘m nu op de grond op zijn knieen en schreeuwde en huilde! Ze zeiden dat de jongen wat gestolen had en hadden hem gehandboeid (dat hoorde ik dus). De couchsurfer zei dat het heftig zou worden en gaf ze geld om hem los te maken. De jongen ging niet weg, ze hadden zijn telefoon en hij had zijn broer vorige week verloren. De telefoon is hun alles.

De volgende dag was het tijd om richting het noorden te gaan, de warmte, Zanzibar. Ik werd gedropt in een vaag truckersdorpje. Had de keuze tussen een hotel zonder wc en douche of uiteindelijk maar het hoerenhotel met bloed op de wcrol, bloed op de stoel en een beetje op het bed. Ik werd gek! Hier wilde ik niet blijven. Geen bereik met mijn telefoon. Wat nu?! Dacht constant aan alle waarschuwingen en zag het niet meer zitten om nog eens 5 dagen alleen te reizen richting het noorden. Zag een groep vrouwen en sprak ze aan. Ze gingen juist naar het zuiden....hm meer richting huis.... Het bleek de echte Sister Act te zijn met een Whoopie Goldberg lookalike. Ik koos voor veiligheid, meer rust, en de hittegolf in NL. Helaas had ik niet genoeg geld bij me voor de bus, kreeg mijn geld van het hotel niet terug en er was natuurlijk geen bank.

Een jongen schoot het voor en zorgde voor me. Sister Act vertrouwde het niet, dus ik was weer 'chicken'. Ik werd zoooo moe van alles! De jongen zei ook nog eens in de bus dat hij eerst de auto moest ophalen op werk, dan zouden we naar de bank gaan. Ik zag het allemaal niet meer zitten. Maar toch kreeg ik geen negatieve gevoel bij hem. Het was meer de invloed van buitenaf. Achteraf niks aan de hand! Gewoon een aardige jongen die me echt wilde helpen. Hele dag ouderwets gechilled.

Mijn hart is zo gevuld met liefde. Wie schiet er nou een buskaartje van 30 dollar voor je voor in Afrika? Geeft je eten, drinken, slaapplek, kleding? Blijkbaar de hele wereld....

Eerste nacht weer in een hoerenhotel, de volgende dag weer een couchsurfer gevonden. Eigen kamer, eigen badkamer. Zwembad op het dak en sauna!

Gefeest in het oude treinstation (van de film 'Blood Diamond'). Je zou er nooit zo'n bar verwachten waar werd gedanst! Daarna een ander feest in een steeg met dj en live drummer. Deze stad is erg leuk en voelt veilig waar je weer rustig alleen kan rondlopen. Zelf een mud crab gekocht op de vismarkt en levend gekookt voor de bbq.

Na weer een lange busreis een laatste couchsurfer ontmoet in het zeeeeer koude Johburg. Hele dag gechilled. Koeksisters geproefd en snoek voor de braai (bbq) gehaald. Opgehaald en weggebracht.

What a wonderfull world.

Reacties

Reacties

Eliane

hey Natas,
Ook deze laatste verhalen zijn weer erg bijzonder. Ik voel echt een boek aan komen... Hoe je het gedaan hebt is inderdaad ongelooflijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat je vervuld met liefde van de wereld bent terug gekomen.. Er is ongelooflijk goed voor je gezorgd.

Liefs,
Eliane

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!